# A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Få styr på begreberne inden for digital marketing.

#

# – dette symbol repræsenterer et tag på Twitter. Se Hashtag.

301 Redirect – kode, der betyder ”permanent flyttet”, brugt til at lede browsere, spiders osv. til den rette lokation for en manglende eller omdøbt URL. Sider med denne kode vil automatisk blive videresendt til en anden URL.

404 Error – kode, der står for ”siden ikke fundet”, der vises, når en bruger forsøger at få adgang til en URL som ikke længere eksisterer, er blevet flyttet eller omdøbt. Den bruges som en skabelon ved manglende eller slettede sider, det kan dog være en fordel for din virksomhed at benytte sig af et tilpasset design, som hjælper dine brugere med at forblive inddraget og aktive på dit website.

A

Abandonment rate – se Bounce rate.

AdCenter – se Microsoft adCenter.

AdSense – Google AdSense er et PPC annonceringsapplikation, som bruges til at generer indkomst fra trafikken på hjemmesider. Hjemmesidens ejer bestemmer sig for de annoncer, der skal være på hjemmesiden og AdSense betaler ejeren hver gang der klikkes på en annoncering.

AdWords – Googles PPC SEM-program.

Aggregator – en applikation, som indsamler indhold (ofte gennem RSS-feeds) fra mange forskellige hjemmesider og viser det i én central lokation. Google Reader er et eksempel på en populær aggregator.

Akismet – en applikation til blogplatforme, som WordPress, der fungerer som et filter ved at fange linkspam, kommentarspam og andre uønskede brugerskabt indhold.

Alarmer – notifikationer af udvalgte nøgleord, begivenheder eller hjemmesidehandlinger. Notifikationerne sendes som regel til en persons e-mail, når for eksempel et firma- eller produktnavn kommer frem på nettet i nyudgivet indhold.

Algoritmer – matematiske regler og udregninger, som en søgemaskine bruger til at fastlægge ranking af de hjemmesider som den har indekseret.

ALT-tags – kort tekststykke brugt til at beskrive ikke-tekstligt indhold, som for eksempel et billede. Ved at inkludere søgeord i disse tekster, opnår hjemmesiden højst sandsynligt en høj ranking.

Ankertekst – den synlige del af et hyperlink i en tekst, altså den klikbare del af en sætning, hvor et link er tilstede. Omhyggeligt brug af ankertekster er en fordel for både læseren og SEO.

B

Backlink – se Inbound link.

Ban – fjernelse fra et søgeindeks, når en hjemmeside er dømt upassende for søgemaskinens søgeresultater, som regel kun midlertidigt indtil hjemmesiden har rettet problemet.

Bannerannonce – et grafisk billede eller lille animeret fil på en hjemmeside og brugt til annoncering, indeholder ofte et link til andre hjemmesider, produktet osv.

Betalt placering – se Pay-per-click.

Betalte listings – også kendt som betalt placering, er listings solgt til annoncører for et gebyr. Se Pay-per-click.

Blog – selvudgivelse af tema- eller emnebestemte tekster. Enten af den ene ejer eller af et roterende sæt bloggere. Blogsider er yderst brugervenlige, idet alle tekster er organiseret og inddelt i tid/dato og emne, og kommentarfeltet giver rig mulighed for brugerinddragelse.

Blogger – en person, som skaber indhold på en blog, enten personligt eller professionelt. Med en blog er det muligt at vise sin ekspertise og interagerer med sine følgere.

Blogroll – en liste af anbefalede eller lignende blogsider, som bloggeren laver som ressourceliste til sine læsere.

Bogmærkning – når man gemmer en hjemmeside til senere brug, som kan gøres individuelt på en browser eller gennem en social bogmærkningsside. Med social bogmærkning, kan man hurtigt og nemt gemme, organisere og dele hjemmesider med andre, der gør brugerinddragelse muligt med kommentering og indholdsbedømmelse.

Bounce rate – er procenten af en hjemmesides antal besøgende, som forlader hjemmesiden uden at gå ind på andre undersider på samme hjemmeside. Begrebet er ofte brugt i e-handel i forbindelse med tabte kurve, også kendt som Abandonment rate.

Brudte links – links til sider, der ikke længere eksisterer eller er blevet flyttet til en ny URL uden at være videresendt. Disse links får normalt 404 Error-koden, som mange søgemaskiner giver besøgende mulighed for at reportere om.

C

Click-thru-rate (CTR) – procenten af personer, der klikker på et link efter at have set det.

Cloaking – den forbudte handling af at snyde søgemaskinen til at indeksere andet indhold end det som brugeren ser. Derved får søgemaskinen én version af hjemmesiden, der giver bedre SEO-fordele, mens brugere får en anden. Ofte relaterer indholdet slet ikke til resten af hjemmesiden.

Collective Intelligence – idéen om, at et fællesskab har højere intelligens end et individ. Applikationer i stil med de sociale medier, giver digitale fællesskaber, som Wikipedia, der indeholder informativ viden.

Contextual Link Inventory (CLI) – en oversigt over kontekstuelle links, altså links, der har relevans til søgeordene på en hjemmeside.

Cost-per-acqusition (CPA) – repræsenterer ratioen mellem den fulde udgift for en PPC-kampagne og det totale antal af leads eller kunder.

Cost-per-click (CPC) – en metode til at betale for målrettet trafik.

Cost-per-thousand (CPM) – mange annoncører aftaler at betale for hver 1.000. seere af deres annonce, uanset konverteringsraten. M’et kommer fra det latinske mille (tusind).

Crawler – nogle søgemaskiner har denne automatiserede funktion, som indekserer en side og derefter de følgende sider. Over tid kan søgemaskine-crawlers eller spiders indekserer mange sider hurtigt.

Crowdsourcing – begrebet bruges både til at beskrive når brugere vurderer indhold på en social bogmærkningsside og når et firma outsourcer opgaver til sit publikum, til problemløsning.

D

Dashboard – ethvert område inden for administrativ kontrol applikationer, særligt indstillinger af sociale medier, software af blog og brugerprofiler på hjemmesider, der tilbyder brugertilpasset muligheder.

De-listing – se Ban.

Directory – en liste af indekseret hjemmesider, der er indsamlet manuelt i stedet for med en crawler.

DNS – et navnesystem, som gør det muligt at bruge bogstaver og tal ser udgøre domæner, til at identificere computere og ikke talmæssige IP-adresser.

Doorway page – en side med lavt indholdsniveau, skabt til at ranke højere på søgemaskiner, men som Google penalties kan volde mere skade på for hjemmesidens ranking i sidste ende.

F

Facebook – et dominerende socialt medie med fri adgang til alle over 13 år. Facebook startede med at være en ikke-kommerciel hjemmeside, men har siden udviklet sig til at have sider og grupper, betalt annoncering og butikker med e-handel.

Flash – en form for video-software, der skaber vektorbaseret grafiske animationer i små filstørrelser.

Flickr – et socialt medie, hvor brugere kan uploade og dele fotofiler. Det er det største website til opbevaring og deling af billeder.

Forbindelser – se Friends.

Forespørgsel – ord eller ordene indtastet i søgemaskinen af en bruger.

Forum – en del af eller et helt website til brugersamtaler gennem kommentarfelter og beskeder (chatrum).

Frames – se iFrames.

Friends – personer, hvis profiler er forbundet over et socialt medie, mest ofte brugt i forbindelse med Facebook (Facebook friends).

G

Gateway page – se Doorway page

Graphical search inventory – billeder og bannerannonceringer forbundet med bestemte søgeord på en søgemaskine. De vises til brugeren efter et relaterende søgeord indtastes.

Grupper – mikro-fællesskaber på et socialt medie, hvor medlemmer deler interesse i et specifikt emne. Grupper på LinkedIn eller Facebook er gode eksempler på dette

H

H-tags (H1, H2, osv.) – også kaldt header-tags, repræsenterer disse forskellige niveauer af overskrifter i HTML. Fra den største, H1, til den mindste, H6, definerer de overskrifterne og underoverskrifterne af indholdet. Header-tags bør indeholde søgeord for at opnå den mest optimale SEO-virkning og brugervenlighed.

Hashtag – symbolet, #, placeres direkte foran et ord eller flere ord, for at tagge et opslag på Twitter. Det bruges ofte til at gruppere tweets inden for populære emner, så brugere kan søge på bestemte ord og følge med i indholdet under de emner.

HTML – står for hypertech markup language og referer til det tekstbaserede sprog som bruges til at skabe hjemmesider.

Hyperlink – eller link, er et klikbart ord eller kort frase, der tager brugeren til en anden side. Denne side kan være på samme hjemmeside eller på en helt anden hjemmeside. I stedet for at bruge en hel URL, bruges et ord eller frase i indholdet på siden, som kan give både bruger- og SEO-fordele.

I

iFrames – også kendt som simple frames, er et HTML-dokument indlejret i et andet, som gør det muligt at vise 2 eller flere hjemmesider på samme side.

Inbound link – også kendt som backlink, er et link til din hjemmeside på en anden hjemmeside. Flere marketingsområder er relevante for inbound links, som link-popularitet, de sociale medier og online PR, som alle er måder at finde frem til at indsamle kvalitetslink på.

Indeks – også kaldet søgeindeks, er en samlingen af data og hjemmesider fra en søgemaskine.

Indhold – alt tekst og alle billeder, videoer, lydfiler, apps eller andet materiale udgivet til brugerforbrug.

Indlæg – et tekststykke udgivet på en blog, Wikipedia-side eller anden lettilgængelig udgivelsesplatform.

Indprægning – når en organisk søgemaskineliste eller sponsoreret annoncering bruges på en hjemmeside eller et billede kigges på i displayannoncering. Begrebet ”cost-per-impression”, eller omkostning per indprægning, bruges hyppigt inden for betalt søgemaskinemarketing.

J

Java – et stærkt programmeringssprog, der er uafhængig af platforme, og derfor kan køre på flere computere og systemer.

JavaScript – en forholdsvis simpel scriptsprog, som kan integreres i HTML og bruges på mange hjemmesider. JavaScript er mindre kompleks og derfor ikke så stærk som Java.

K

Kategorier – populær måde at organisere sit indhold på, især på blogsider, da både nyt og ældre indhold kan opbevares sammen.

Kommentarer – brugerskabt indhold på udgivet indhold, for eksempel en blog, nyhedsartikel eller delte filer. Kommentarer er med til at holde liv i det udgivne indhold.

Konvertering – når besøgende udfører ønskede handlinger på hjemmesiden, som for eksempel kan være at tilmelde sig et nyhedsbrev, registrere sig til en begivenhed, downloade en fil eller foretage sig et køb.

Konverteringsomkostninger – se Omkostning-per-erhvervelse

Konverteringsrate – procenten af besøgende af en side, som tager et skridt videre, ved eksempelvis at købe et produkt eller udfylde et spørgeskema.

Kundeerhvervelse – hentyder til det tidspunkt, hvor en besøgende på en hjemmeside bliver til et kvalificeret lead eller en kunde.

Kundeerhvervelsesomkostninger – se Cost-per-acquisition.

L

Landingsside – en side, som en bruger lander på, normalt efter at have været på en betalt søgemaskineliste eller fuldt et link i et nyhedsbrev. Disse sider er ofte designet med specifikke formål, som eksempelvis konverteringsmål.

Link farm – en hjemmeside dedikeret til at indeholde en stor mængde links uden struktur eller kategorier. En hjemmesides involvering med disse kan potentielt skade dens ranking.

LinkedIn – et erhvervsorienteret socialt medie, der har fokus på networking og udvidelse og vedligeholdelse af professionelle netværk. Ligesom Facebook, kan brugere på LinkedIn dele statusopdateringer og deltage i grupper og chats.

Linkpopularitet – en måling af antallet og kvaliteten af sider der linker til en bestemt side.

Linktekst – se Ankertekst.

Listings – en listing er en hjemmesides tilstedeværelse i en søgemaskine og ikke nødvendigvis hjemmesidens placering i søgemaskinen.

M

Meta-beskrivelse tag – et tag på en side, placeret i overskriftens kildekode og indeholder en grundlæggende beskrivelse af siden. Beskrivelsen hjælper søgemaskiner med at kategorisere siden og kan potentielt informere brugere, som ser sidens listing i søgeresultater.

Meta-søgemaskine – en søgemaskine, som ikke opbygger sine egen resultater, men bruger data fra to eller flere andre søgemaskiner.

Meta-søgeord tag – før i tiden blev dette brugt til at indsætte en stor mængde søgeord ind på en side for at opnå højere ranking, men har i dag ikke stor indflydelse og bruges derfor ikke ofte.

Meta-tags – eller meta-data, er informationen fundet i HTML-headers, som førhen var hoveddele af SEO-marketing. De mest brugte tags er titel, beskrivelse og søgeord.

Microsoft adCenter – et PPC-søgemaskineannonceringsprogram fra Microsoft, der i forbindelse med sin Bing-søgemaskine indtager Yahoo!-søgeresultater.

Mikroblog – et socialt medie-redskab, der gør det muligt for brugere at dele korte statusopdateringer og information. Det mest kendte eksempel er Twitter, der benytter sig af en kombination mellem det personlige blogaspekt og brugereforbindelse som et socialt medieaspekt.

Mirror site – et duplikat af en allerede eksisterende hjemmeside, brugt til at øge hastigheden af responstiden for trafikerede sider.

MySpace – det musikorienterede sociale medie er hovedsageligt brugt af musikere til at dele musik og interagere med fans.

N

Naturlig listing – se Organisk listing.

Ning – en platform til opbyggelse af fællesskaber, hvor enhver kan skabe sit eget sociale medie.

Nofollow – en tilføjelse, som indkodes i et hyperlinks HTML markup. Det bruges til at forhindre en søgemaskine i at indeksere en bestemt side. Nogle strategiske brug af Nofollow er forbundet med linkpopularitetsmanagement, for eksempel hvis en hjemmesideejer ikke ønsker at give fuld ”follow credit” til links fra brugere i deres forum eller i kommentarfeltet.

O

Open source software – computersoftware, der giver brugere adgang til at rette og tilføje indhold på hjemmesiden, for at forbedre det. Dette er Wikipedias Encyclopedia især et kendt eksempel for.

Organisk listing – også kendt som naturlig listing, er søgemaskineresultater, som ikke er købte. De udregnes fuldt ud af maskinens algoritme og baseres på de listede siders værdi. Som regel viser søgemaskiner flere af de betalte annonceringer relateret til et søgeord, før de viser organiske listings.

Outbound link – ethvert link på en hjemmeside, som linker til en anden hjemmeside

P

Pay-per-click (PPC) – denne type betalt søgemarketing involverer placering af annonceringer over eller ved de gratis søgemaskine-listings på Google, Bing og Yahoo!. For at få den højeste position af disse annonceringer, vil hjemmesideejere som regel afgive per-click-bud. Det er ikke unormalt at deltage i en budrunde for de eftertragtede topplaceringer. Nogle marketingsfirmaer tilbyder service af budmanagement, for at få mest værdi ud af et søgeord.

PDF – står for Portable Document Format og er særligt velegnet til udprintning, som gør formatet til et godt valg til at dele vigtige dokumenter, som whitepapers og vejledninger.

Peer-to-peer (P2P) – enhver interaktion mellem to brugere af det samme sociale medie. De fleste virale videoer får derfor deres popularitet gennem P2P-deling.

Podcast – en serie af lyd- eller videoindhold, som kan downloades til offline brug. En podcast er en asynkron internetversion af udsendelser, men til et meget specifikt publikum af villige abonnenter.

Pop-up annoncering – en annoncering, som dukker op med det samme i et vindue på en browser, for at vise en reklame.

Placering – det samme som rank i forhold til søgemaskine-listings.

Profil – er en personlig side på et socialt medie skabt af en bruger til at dele med andre brugere på platformen. En profil indeholder basal viden om personen og linker ofte til personens friends og forbindelser.

R

Ranking – positionen af en hjemmesides listing i søgeresultaterne i en søgemaskine. Jo højere rank et søgeord har, jo tydeligere er hjemmesiden for søgemaskinens brugere.

Rapid inclusion – indeksering af hjemmesider i søgemaskiner baseret på et gebyr per side. I modsætning til gratis indsendelse, hvor indekset opdateres hver tredje uge eller hver måned, opdateres de betalte indsendelser efter hver 48-72 timer.

Real-simple-syndication (RSS) – en proces, hvor indhold fra eksempelvis blogge eller podcasts, kan blive opdateret regelmæssigt og udsendt til abonnenter i tråde. RSS-tråde gør det muligt for brugere at få adgang til indholdsopdateringer fra diverse steder i én samlet lokation.

Reciprocal link – eller gensidige link på dansk, er et link til en hjemmeside gengældt med et backlink, som ofte er aftalt på forhånd af hjemmesider, der får samme fordel ud af det. Metoden kan dog give bagslag i tilfælde af misbrug, hvis de to hjemmesider ikke har relevant indhold i forhold til hinanden, kan det udløse Google penalties.

Redirect – se 301 redirect.

Registrering – processen bag at tilmelde sig et online forum, fællesskab eller socialt medienetværk. Som minimum, inkluderer denne proces som regel, at brugere oplyser navn og e-mailadresse for at oprette et brugernavn med dertilhørende adgangskode.

Resultatside – se SERP.

Return-on-investment (ROI) – procenten af indkomst fra en bestemt digital marketingshandling. For eksempel, hvis du betaler 500 kr. om måneden for CPC-annoncering, og det giver dig 5000 kr. i indtægt, er din ROI 1000%.

Robot – også kaldet bot, se Crawler.

Robot.txt – en lille tekstfil på en hjemmeside, som dirigerer søgemaskinen til at inkludere eller ekskludere specifikke sider fra sit indeks. Den kan blive indsendt manuelt i søgemaskiner for at sikre, at den seneste opdaterede version er fulgt, uafhængigt af crawler-cyklussen.

S

Search-engine marketing (SEM) – refererer til det brede speltrum af handlinger inden for søgemaskine-marketing, både betalte og organiske.

SERP – står for søgemaskines resultatside og vises når et søgeord er indtastet.

Shoppingsøgning – en specialiseret søgning eller dedikeret søgemaskine, der indekserer produkter, priser og anmeldelser i grupper, for at skabe side-om-side sammenligninger, der især er behjælpelig til online shopping.

SlideShare – et populært præsentations- og dokumentdeling socialt netværk, der især egner sig til B2B (business to business) marketing.

Sociale medier – refererer til alle online redskaber og steder, der er tilgængelige for brugere til at skabe indhold og kommunikere over nettet. Disse medier inkluderer blandt andet blogsider, sociale netværker, bogmærkningssider og sider til opbevaring af filer.

Socialt netværk – en side eller et fællesskab på nettet, hvor medlemmer kan interagere med hinanden og dele indhold. Inden for online marketing dækker sociale netværk og sociale medier ofte over det samme.

Spam – i forhold til e-mail marketing, er spam de uopfordrede kommercielle tilbud, mens spam også kan dække over links eller kommentarer, der efterlades på blogge, forummer og chatrum, med kommercielt formål, denne type spam kaldes for linkspam eller kommentarspam. Inden for SEO er spam enhver side, som søgemaskinerne ser som troværdighedsskadende for dens resultater. Eksempler på SEO-spam er link farms, doorway pages, forhøjelse af søgeordstætning, cloaking og alle andre brugerfjendtlige metoder. Standarden for SEO-spam er afhængig af søgemaskinen og dens aktuelle algoritmer.

Spider – se Crawler.

Style sheet – mest ofte brugt i form af Cascading style sheets, er et computersprog, der bruges til at beskrive og definere layoutet af flere sider på en hjemmeside.

Søgemaskine – et website, hvor det er muligt for brugere at søge efter bestemt information på nettet ved brug af søgeord. Kan inkludere betalte eller organiske hjemmeside-listings og nogle gange specifikke billeder, produkter, videoer, musik eller andre specifikke søgninger.

Søgemaskinehenvisning – en statistik, der viser besøgende, som er blevet henvist til en hjemmeside fra søgeresultaterne.

Søgemaskineoptimering (SEO) – en proces, hvor hjemmesideanalyse og indholds-, design- og strukturelle justeringer bruges til at sikre en hjemmeside den højeste placering på resultatsiderne i søgemaskiner og den bedste brugeroplevelse på hjemmesiden.

Søgeord – de ord, som en bruger taster ind i en søgemaskine. Søgeord kan også betyde de ord, en hjemmeside fokuserer på for at opnå højere ranking som led i en SEO-kampagne.

Søgeordsnærhed – den relative placering af søgeord i vigtige områder på siden, inklusiv afstanden mellem søgeordene i den synlige tekst.

Søgeordstrunkering – søgeordsteknik, hvor en søgemaskine kan gruppere udvidet versioner af søgeord og derved få variationer inkluderet. På den måde kommer ental/flertal, forskellige endelser og synonymer med.

Søgeordstæthed – antallet af søgeord i forhold til den totale mængde af ord på siden.

T

Tag – et søgeord, der er vedhæftet et blogindlæg, tweet, social mediebogmærkning eller mediefil. Tags hjælper med at organisere indhold ind i kategorier.

Tilmelding – at melde sig til et nyhedsbrev eller tilføje en RSS-tråd til en aggregator til for eksempel at læse blogopdateringer.

Titel-tag – en slags meta-data, som søgemaskiner bruger til kategorisering af sider efter titel. Søgemaskinernes algoritmer har generelt benyttet sig af titel-tags til at kategorisere sideindhold.

Tweet – en tweet er det korte indlæg, som laves på mikroblog-hjemmesiden, Twitter. Det korte indlæg kan være tilfældige statusopdateringer, nyheder, kommentering på et emne og alt andet en person ønsker at dele med sine følgere på det givne tidspunkt, som eksempelvis beskeder til andre brugere eller grupper og links til indhold på andre hjemmesider.

Tweetup – kommer fra ”meet-up”, et møde til venner, fans eller fremmede på Twitter. Tweetup kaldes også for Tweetchat og kan bruges i marketing til forbrugerinddragelse og tydeliggørelse af brand ved at opbygge store fællesskaber og uddele viden hertil.

Twitter – er en mikroblogging-platform, hvor brugere kan oprette profiler dele korte indlæg og opdateringer på en tidslinje og interagere med andre brugere, som et socialt netværk.

U

Unik besøgende – en statistik over besøgende på en hjemmeside, der kun har besøgt hjemmesiden én gang inden for et fastlagt tidsrum, selvom den besøgende muligvis kan have besøgt siden flere gange. Cookies bestemmer de unikke besøgende fra den almene besøgsoptælling, som vil beslutte, at en bruger med flere besøg er forskellige besøgende.

URL – en universal eller uniform ressource locator, er en tråd af bogstaver og tal separeret af punktummer og skråstreger, der er unik for hver internetside. En sides adresse må være skrevet i denne form for at blive fundet på the World Wide Web.

User sitemap – en side med strukturerede links til de vigtige sider på en hjemmeside, grupperet efter emne eller navigerende hierarki. Sitemaps er både fordelagtige for brugerne af hjemmesiden og for søgemaskinernes spiders, da sitemaps giver et kategoriseret overblik af siderne på en hjemmeside.

User-generated content (UGC) – ethvert stykke indhold, der er skabt af medlemmer af hjemmesiden til afbenyttelse på hjemmesiden og nogle gange på internettet generelt. Wikis og Wikipedia er eksempler på UGC.

V

Vidensdeling – konceptet omkring at dele viden, eksempelvis gennem sociale medieredskaber, der ophøjer kvaliteten af indholdet i den samlede viden.

Voice over internet protocol (VOIP) – teknologien, der gør det muligt at foretage telefonopkald med eventuel video, med en computer eller et device med internetforbindelse. Eksempler på VOIPs er Skype og Facetime.

W

Web 2.0 – et begreb, der dækker over anden generation af tjenester på det nutidige internet, som er alle interaktivt, fællesskabsdrevet indhold, eksempelvis blogsider, filopbevaring, UGC og sociale netværker, hvor brugere har let adgang til deling af indhold og information.

Webinar – et webbaseret seminar, hvor video og lyd indgår.

Webkonference – et virtuelt møde, hvor deltagere benytter sig af video- og lydindhold for at gøre mødets udgangspunkt så tæt på et fysisk møde som muligt, selvom de befinder sig langt væk fra hinanden geografisk. Webkonferencer drager fordel fra flere sociale redskaber, som VOIP og instant messaging.

Wiki – referer til enhver side eller samling af sider på internettet eller et intranet, som let kan blive rettet af offentligheden eller medlemmer. Wikis er eksempler på samarbejde mellem fremmede om skabelse af indhold og deling af viden. Wikipedia er den mest kendte wiki.

Wikipedia – en gratis, open source, flersprogede encyklopædi bestående af rettet brugerskabt indhold på ethvert emne. Den største encyklopædi, Wikipedia, administreres af the Wikimedia Foundation, en non-profit gruppe. Wikipedia insisterer på ikke at udgive originalt materiale, men i stedet samle og clear og clear citater fra allerede eksisterende innettet.

X

XML sitemap – en XML-fil til søgemaskiner, som indeholder en liste over URLs på et bestemt domæne. Filen kan bruges til at supplere alment indeksering, hvor en bot/crawler selv skal finde hver side af en hjemmeside.

Y

Yahoo! Answers – et online Q&A-fællesskab, hvor enhver kan stile spørgsmål på ethver emne og få svar fra andre, hvis svar kan vurderes og stemmes på. Disse fællesskaber er populære og flere hjemmesider følger en lignende model, hvor massernes viden bruges til svar.

YouTube – den mest populære side til videoopbevaring og videodeling og er også den største søgemaskine efter Google. Brugere kan se, uploade, og kommentere på videoindhold gratis. Firmaer kan betale for sponsoreret promovering af videoer eller for at få forbedret branding og designmuligheder på deres profilside, som på YouTube kaldes channels.

Fandt du ikke det begreb, du leder efter? Intet problem, vores team er klar til at svare på ethvert spørgsmål, du står med.

Spørg os her

WE'RE HERE FOR YOU